torsdag 18. desember 2014

Tomaten og løken


Tomaten henger i solen
og tenker fornøyd som så:
Stappfull av vitaminer
gleder store og små.


Men løken ligger i kjelleren
og grubler stumt på sin gåte:
Hva kan det være med meg
som bare får folk til å gråte.


ANALYSE


I denne analysen skal jeg prøve å sammenlikte de to strofene, fordi jeg mener de er to såpass store motsetninger. Men først vil jeg skrive litt om besjeling fordi det er ganske avgjørende i dette diktet. Tomaten tror jeg som menneske hadde vært populær og oppegående; en som alle liker: “gleder store og små”. Mens løken er mer innesluttet og mer u-populær: “som bare får folk til å gråte”.


I den første verselinjen i første strofe: “Tomaten henger i solen”, tror jeg solen er et symbol på glede. Altså at tomaten gjør alle glad. Mens i andre strofe, hvor det er snakk om løken: “Men løken ligger i kjelleren” mener jeg kjelleren er et symbol på noe dystert. Alle rede kan vi se på klare kontraser i diktet. Dette kan vi gjøre med alle verselinjene i gjennom hele diktet, og finne kontraster i alle.


Også i detter diktet er det brukt ABCB rim;


“Tomaten henger i solen A
og tenker fornøyd som så: B
Stappfull av vitaminer C
gleder store og små. B
Det er en fast rytme i diktet, og du leser begge strofene på lik måte.


Temaet i diktet tror jeg faktisk kan være motsetninger eller kontraster.

Budskapet i diktet tror jeg er at alle må prøve å stole på seg selv, men at “tomaten” må hjelpe “løken”, hvis den er positiv.


https://www.youtube.com/watch?v=cRCX3riEHfA

2 kommentarer: