onsdag 17. desember 2014

Mauren

 Liten?
 Jeg?
 Langtifra.
 Jeg er akkurat stor nok.
 Fyller meg selv helt
 på langs og på tvers
 fra øverst til nederst.
 Er du større enn deg selv kanskje?

Av: Inger Hagerup

ANALYSE

Jeg har valgt å analysere diktet “Mauren” av Inger Hagerup. I motsetning til mange andre dikt jeg har analysert har ikke dette med krig og fred å gjøre. Diktet er skrevet i 1971.

Diktet har ingen fast rytme, for så vidt ikke så mye rytme i det hele tatt som gjør det til ett modernisert dikt. Det består av til sammen åtte versjelinjer og en strofe. Selvom det ikke er et direkte rim i diktet, gir det en viss klang med korte ord og setninger, som gjør det til ett veldig lettlest dikt.

Jeg mener temaet i diktet kan være “selvrealisering”. “Jeg” personen i diktett; altså mauren, prøver å fortelle deg at du ikke skal late som noe mer enn det man er. Ofte har man for store krav om seg selv, spesielt når det gjelder utseende.

Budskapet i diktet tenker jeg er at du ikke skal se på deg selv som noe mer enn alle andre, og at alle mennesker er like mye verd. Du må godta den du er og samtidig vise respekt for andre. Også at størrelsen ikke har noe og si, men hvordan du er som person.

Diktet inneholder ingen konkrete metaforer. Men med “Er du større enn deg selv kanskje?” mener nok ikke forfatter-en, Hagerup, utseende, men nettopp personligheten din.

https://www.youtube.com/watch?v=pnZ-qvgTDU0

1 kommentar:

  1. Modernisert=modernistisk

    Tror du ikke mauren er en metafor for oss?

    SvarSlett