tirsdag 16. desember 2014

Høst
Analyse

Når høsten kommer
og melankolien har satt seg
spiller djevelens orkester opp til dans.
En forrykende arie,
så vakker, så brutal.
Som om ingenting har skjedd
river stormen bort
de siste farger.

Av: Jan Erik Vold

ANALYSE

Forfatter-en vil at leseren skal stå igjen med en del tanker og spørsmål rundt diktet.  Man kan også få en del følelser av sårhet og dysterhet fordi det er brukt mange “negative” ord.  For eksempel: “djevelens”,  “brutal” og  “storm”. Kanskje til og med “høst”. Diktet kan også virke trist selvom jeg selv ikke ble sørgelig av å lese det. Jeg får heller undrende eller drømmende følelse. Diktet har ingen “jeg person”, men forfatter-en får noen til å fortelle de det. Men det er om en følelse personen selv har opplevd.

Diktet inneholder kun en strofe og åtte linjer. Diktet er bygd opp med tre-to og tre linjer før punktum. Først tre linjer før punktum så to og til slutt tre. Jeg mener at måten diktet er delt opp på gjør at leseren får med seg hva som skjer i diktet. Også de følelsene forfatter-en vil at leseren skal få forsterkes så diktet virker mer sårbart, i og med at det er så få og nakne setninger.

Jeg tror temaet i diktet kan være: “sårhet”, “dysterhet” og kanskje “negativitet”. Ett eksempel på hver av temaene: “spiller djevelens orkester opp til dans.”, “river stormen bort” og “de siste farger“.

Jeg kom ikke frem til ett konkret budskap, men jeg mener det er noen kontraster i diktet som kan hjelpe til å fremheve det. For eksempel i setninger “så vakker, så brutal” får vi kontraster. Dette tror jeg er et bevist virkemiddel fra forfatteren for å skape mer liv og gi diktet følelse.

“Djevelens orkester” er en metafor for noe voldsomt. Kanskje en dyp sorg, hvor følelsene er orkesteret, og typen følelser symboliserer djevelen, altså noe ondt.

https://www.youtube.com/watch?v=Rew23Jz2Xfo

1 kommentar:

  1. Kan diktet rett og slett handle om hvor brutalt naturen - og livet kan være? Når høsten eller døden herjer, fortsetter likevel resten av verden å gå rundt som om ingenting har skjedd.

    SvarSlett