torsdag 18. desember 2014

Kan speilet tale

Kan speilet tale


Kan speilet tale?

Speilet kan tale!

Speilet skal se på dig hver morgen,
forskende,

se på dig med det dybe, kloge øie,
– dit eget!
hilse dig med det varme, det mørkeblå øie:
Er du ren?
Er du tro?

Av: Sigbjørn Obtfelder

ANALYSE

Som mitt siste dikt å analysere har jeg valgt “Kan speilet tale” også av Sigbjørn Obstfelder. Med en gang man leser overskriften: “Kan speilet tale”, gjør leseren seg opp noen tanker. Overskriften er veldig konkret i forhold til hva som venter en senere i diktet. Obstfelder påstår i andre strofe at “speilet kan tale!”, og bruker resten av diktet til å bevise det, bort sett fra de to siste verselinjene. Grunner for dette tror jeg er at Obstfelder vil ha leseren til å tenke over diktet og seg selv.

Det er ingen konkret rytme i diktet. Men selvom er det svært lettlest. Dette tror jeg er fordi det er brukt mange gjentagende ord eller setninger. For eksempel: “Speilet kan tale”, ”Speilet kan se på…” eller “Er du ren?”, ”Er du tro?”. I tillegg til korte og enkle ord.

Temaet i diktet tror jeg kan være selvtillit eller selvkritikk.

Budskapet i diktet mener jeg er at du ikke skal bry deg om hva de andre synes om deg. For eksempel “se på dig med det dybe, kloge øie”.

Det er brukt en del konkrete metaforer i diktet. For eksempel med “hilse dig med det varme, det mørkeblå øie”. tror jeg at Obstfelder mener at du skal respektere deg selv sånn som du er.

https://www.youtube.com/watch?v=yrKCdRRIP2c

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar